Selecteer een pagina

Webbezoekers zijn multitaskers bij uitstek. Ze hebben voortdurend meerdere toepassingen open staan. Binnen één klik zijn ze weg. Bovendien is lezen vanaf een scherm vermoeiender dan lezen vanaf papier. Werkstof* geeft je vijf tips voor een overtuigende én leesbare webtekst.

1. Zeg waar het op staat

Inleiding, middenstuk en slot? Niet bij online teksten. Begin met je belangrijkste boodschap en breng de nuancering pas daarna aan. Zorg ook voor een pakkende titel die de aandacht trekt.

2. Geef je lezer hapklare brokjes

Een webbezoeker scant je pagina om te bepalen of hij de tekst wil lezen. Geef hem houvast door je tekst zo scanbaar mogelijk te maken. Zo maak je een scanbare tekst:

  • korte alinea’s: meer dan vier regels is al snel te lang
  • samenvattende kopjes boven elke alinea
  • inhoudelijke hyperlinks in de lopende tekst
  • voldoende witregels voor een ruimtelijk beeld
  • opsommingen in een bulletlist

3. Schrijf in spreektaal

Activeer je bezoeker en schrijf in spreektaal. Let op: spreektaal betekent juist niet onzorgvuldig taalgebruik vol fouten. Spreektaal is activerende tekst die de deelnemers naar voren haalt. Zo schrijf je in spreektaal:

  • geen jargon of onduidelijke afkortingen
  • actieve vorm: ‘we bellen je terug i.p.v. ‘je wordt teruggebeld’
  • spreek lezers direct aan met ‘jij’ of ‘u’
  • benoem de organisatie of afzender als ‘wij’ of ‘ik’

4. Optimaal voor SEO én optimaal voor je lezer

Natuurlijk wil je dat Google je website optimaal indexeert, zodat bezoekers hem vinden (SEO of zoekmachineoptimalisatie). Verwerk daarom belangrijke zoekwoorden in de tekst, maar houd het wel natuurlijk. Je wilt niet dat bezoekers alsnog afhaken door een onleesbare ‘spammy’ tekst.

5. Print je tekst en lees hem hardop

Check tot slot of je tekst lekker loopt door hem hardop voor te lezen. Hapert het ergens? Dan moet je de tekst op dat punt misschien nog aanpassen.

Dit artikel verscheen eerder in iets gewijzigde vorm in de nieuwsbrief van Internetbureau SWIS.